پيشوايان دين درباره تلاوت قرآن خواندن از روى آن را توصيه و تأكيد كرده و يادآور شده اند . سفارشات فراواني هم از رسول خدا(ص) و معصومين(ع) درباره تلاوت قرآن كريم و حتي نگريستن به صفحات و آيات اين كتاب انسان ساز و كلام وحي، ذكر شده است.
در روايات اسلامي تكيه بر نگاه به قرآن و تلاوت از رو شده است. چرا كه اين
كار باعث بهره مندي بيشتر از نورانيت قرآن مي شود. در اين زمينه روايات
فراواني به ما رسيده است.
رسول خدا(ص) در پاسخ به اين سوال كه پيوسته
نگريستن به قرآن چه فايدهاي دارد؟ فرمودند:"هر كس پيوسته به قرآن بنگرد،
تا زنده است، از بهره بينايي برخوردار ميشود.(1)
احاديثى از معصوم عليه السلام رسيده است كه : انسان هر وقت مى خواهد قرآن بخواند، از روى خط قرآن تلاوت كند، زيرا قرائت از روى قرآن ثواب بيشترى دارد. از جمله احاديثى كه بر اين مطلب صراحت دارد، روايت اسحاق بن عمار استكه به امام صادق عليه السلام عرضه داشت: جانم به قربانت ، من قرآن را حفظ كرده ام آيا از حفظ بخوانم يا از روى آن ؟
نویسنده پست: mv1346
برچسبها:
نقش داستان
مهمترين اهداف بيان داستان در قرآن عبارتند از:
در آغاز سوره ي يوسف مي خوانيم كه « ما قرآن را به زبان عربي نازل كرديم تا شما بينديشيد. ما زيباترين داستان را به موجب همين قرآني كه به تو وحي كرديم بر تو حكايت مي كنيم با آنكه يپش از نزول آن واقعاً از جمله بي خبرانبوده اي». ( يوسف) 3 و در سوره ي قصص / 44-46 مي خوانيم:
« و چون امر پيامبري را به موسي واگذاشتيم تو نه در جانب غربي ( طور) بودي و نه از جمله گواهان ليكن نسل ها پديد آورديم و عمرها بريشان همي گذشتو تو در ميان ساكنان شهر مدين مقيم نبودي تا بريشان آيات ما بر خواني، ليكن اين ما بوديم كه فرستنده پيامبر بوديم! و آندم كه موسي را ندا در داديمتو در جانب طور نبودي ولي [ آگاهي توفرع] رحمتي از پروردگار تست، تا قومي را كه هيچ هشدار دهنده اي، قبل از تو، بريشان نيامده بيم دهي، شايد كهآنها بپذيرند!»
و نيز در سوره ي آل عمران / 44:
نویسنده پست: mv1346
برچسبها:
مقدمه
«قرآن مشعلى است كه نور آن هرگز خاموش نمىگردد، چشمه زايندهاى است كه واردان از آن نمىكاهند، نشانههايى است كه روندگان بىآنها راه نمىيابند، دليل كسى است كه به آن سخن گويد، فيروزى كسى است كه آن را حجت آورد، نگهدارنده كسى است كه به آن عمل كند، سپر كسى است كه آن را دربرگيرد، دانايى كسى است كه آن را در گوش دارد. همانا قرآنكان ايمان و كانون آن، سنگهاى بناى اسلام و پايه آن، ميدانهاى حق و راههاى آن است.» (1)
ضرورت شناخت قرآن و شناخت پذيرى آن
نخست دلايل ضرورت شناخت قرآنو امكان بررسى، تدبر و تفكر درباره آن را با دقتبررسى مىكنيم، سپس به پژوهش و جست وجوى راه كارها و ابزارهاى فهم صحيح اين كتاب با عظمت مىپردازيم.
دلايل ضرورت شناخت و شناختپذيرى قرآن و جست و جوى راهكارهاى تفسير و تحصيل مقاصد خداوندى را در يك نگاه كلى، مىتوان موارد ذيل دانست:
1- قرآن كريم، تنها معجزه جاويدان و سند حقانيت اسلام و گواه صدق رسول خاتم(ص) است كه طى آياتى، جن و انس را به هماوردى فراخوانده، (2) عدم امكان آن را اعلام داشته است و ضرورت آشنايى با موارد ياد شده، لزوم شناخت قرآن و امكان شناخت آن را ضرورى مىنمايد.
2- قرآن خود را برابر نواميس فطرت معرفى كرده(روم:30) و بشر را به شناخت آن فرامىخواند. جست و جوى فطرت ضرورت شناخت قرآن را لازم و امكانپذيرى آن را آشكار مىسازد.
3- با توجه به اينكه راهكارهاى شناختبشرى (حس، تجربه، عقل، شهود و...) در عرصه جهانشناسى و حقايق نهفته در آن ناتوان است، تنها راهكار مطمئن و دقيق، روزنه حقيقتنماى وحى است كه انسان را بدان رهنمون مىگردد. (3)
4- با توجه به خدشهدار شدن سنت رسول خدا(ص) در جريان نامبارك سقيفه، (4) اين تنها قرآن است كه از صدر اسلام تاكنون و تا ابد، از گزند تحريف مصون بوده و آيينه تمامنماى اسلام است. از اينرو، شناخت آن ضرورى مىباشد.
5- از آنجا كه قرآن كريم در تمام عرصههاى زندگى بشرى، قوانين جاويدان حياتى عرضه كرده، (5) شناخت كامل آن ضرورى است.
نویسنده پست: mv1346
برچسبها: